07. 07. 2025

MSIC LabZero pomáhá výzkumníkům i studentům na cestě na trh

Pomoci výzkumníkům a studentům dostat inovativní nápady z „laboratoře” až k zákazníkovi je cílem unikátního konceptu MSIC LabZero. Pro zájemce ho organizuje Moravskoslezské inovační centrum Ostrava (MSIC). Ucelený cyklus akcí zahrnuje workshopy, burzu nápadů, Bootcamp a Demo Day. Po úspěchu jarní pilotní série se MSIC pustil do přípravy další, jež se uskuteční letos na podzim.

Naším cílem je využít synergie světa výzkumu, podnikání a studentů. Snažíme se propojit výzkumné týmy nebo firmy se studenty, kteří chtějí pracovat na smysluplném projektu a být součástí vzniku nových inovací v regionu. Do aktivit se mohou zdarma zapojit studenti všech univerzit a vysokých škol v Moravskoslezském kraji,“ uvedla projektová manažerka MSIC LabZero Pavlína Baranová. 

Cyklus začíná workshopy pro výzkumníky, kteří často přicházejí s převratnými nápady, ale chybí jim zkušenosti s jejich uvedením na trh. Díky odborníkům získávají informace, které jsou zásadní pro komercializaci výsledku výzkumu. Další aktivitou je Reverse Pitching neboli burza nápadů, na níž firmy a výzkumníci hledají studenty, kteří se chtějí zapojit do konkrétních výzev.

„Reverse pitching je určen pro všechny odvážné vědce či firmy z regionu, které chtějí spolupracovat s motivovanými studenty a nebojí se jít s kůží na trh. Celá akce je postavena na principu zaujetí – výzkumníci a podnikatelé představují své výzvy a studenti si z nich vybírají téma, jež je nejvíce osloví. Na něm pak pracují v týmu od A do Z. Cílem je vymyslet funkční řešení, které odolá nástrahám trhu,“ objasnila Baranová.

Na Reverse Pitching plynule navazuje třídenní Bootcamp, který probíhá v neformálním prostředí. Účastníci absolvují pestrý program plný praktických workshopů se zkušenými mentory z podnikatelského prostředí. Ti pomohou s byznysovým pohledem, strategií i rozjezdem nápadu.

Celý cyklus vrcholí veřejnou prezentací projektů na tzv. Demo Day. Týmy zde představují v angličtině svá řešení před publikem složeným z odborníků z firem, univerzit, investorů i širší veřejností a dozví se i verdikt poroty. Tím to ale nekončí, i po oficiálním závěru série mohou studenti využívat podporu MSIC.

V jarním běhu se takto zformovaly čtyři studentské týmy na základě čtyř výzev od zadavatelů. Jedním z účastníků byl i doktorand Ondřej Sakreida z Fakulty materiálově-technologické VŠB-TUO a projektu EBEAM.

„Bootcamp a Reverse pitching se mi líbily. Byly to opravdu inspirativní akce. Potkal jsem řadu zajímavých a pracovitých lidí, kteří ve svém volném čase rozvíjejí několik nápadů a ty nápady jsou úžasné. Moc děkuji MSIC, protože organizace byla perfektní, a rád bych se znovu zapojil,“ uvedl Sakreida.

Chcete se podzimního cyklu také zúčastnit a pomoci firmám a výzkumníkům posunout jejich projekty? Pak sledujte sociální sítě MSIC. Během léta na nich najdete všechny potřebné informace.